هیئت فوتبال استان اصفهان

مدیر مسابقات فوتبال پایه سازمان لیگ : قصد تسهیل حضور بازیکنان پایه در لیگ ها و تیم های ملی را داریم

مدیر فوتبال پایه سازمان لیگ فوتبال ایران اظهار داشت: باید به این فکر کرد که با سرمایه گذاری باشگاه ها می توان هر سال شمار زیادی از بازیکنان در رده های سنی مختلف رشد و پرورش داد که شانس بازی در رده های لیگ بزرگسال را پیدا کنند.

به گزارش روابط عمومی هیئت فوتبال استان اصفهان وبه نقل از سازمان لیگ فوتبال ایران ، در این روزها که فوتبال جهان تحت تاثیر ویروس منحوس کروناست و تمامی رقابت های فوتبال ملی و باشگاهی در دنیا تعطیل است یک اتفاق ویژه در رده های پایه فوتبال ایران رخ داده است. رده های سنی در سال ۱۳۹۹ تغییر کرد.
شرایط سنی لیگ‌های رده‌های سنی پایه و مدارس فوتبال در فصل ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به شرح زیر است:

* رده سنی نونهالان زیر ۱۲ سال متولدین ۱۳۸۸/۱۰/۱۱ به بعد
* رده سنی نونهالان زیر ۱۳ سال متولدین ۱۳۸۷/۱۰/۱۲ به بعد
* رده سنی نونهالان زیر ۱۴ سال متولدین ۱۳۸۶/۱۰/۱۱ به بعد
* رده سنی نوجوانان زیر ۱۵ سال  متولدین ۱۳۸۵/۱۰/۱۱ به بعد
* رده سنی نوجوانان زیر ۱۶ سال متولدین ۱۳۸۴/۱۰/۱۱ به بعد
* رده سنی نوجوانان زیر ۱۷ سال متولدین ۱۳۸۳/۱۰/۱۲ به بعد
* رده سنی جوانان زیر ۱۸ سال متولدین ۱۳۸۲/۱۰/۱۱ به بعد
* رده سنی جوانان زیر ۱۹ سال متولدین ۱۳۸۱/۱۰/۱۱ به بعد
* رده سنی جوانان زیر ۲۰ سال متولدین ۱۳۸۰/۱۰/۱۱ به بعد
* رده سنی امید زیر ۲۱ سال متولدین ۱۳۷۹/۱۰/۱۲ به بعد
اتفاقی که در نظر اول مثبت است و تغییر دو ساله رده های سنی منجر به حضور بازیکنانی می شود که شرایط شرکت در مسابقات ملی را دارند معرفی نمایند اما این تغییر رده های سنی به سود شماری از فوتبالیست های جوان و همچنین باشگاه ها نخواهد بود که درصدد رفع مشکل هستیم.
رضا عبدی مدیر  مسابقات فوتبال پایه سازمان لیگ در این مورد به سایت سازمان لیگ فوتبال ایران می گوید: پیش از این ما در ۶ رده سنی در سطح کشور مسابقات فوتبال پایه را برگزار می کردیم و در همه مقاطع سنی فوتبال پایه ، بازیکنان در باشگاه های مختلف بازی می کردند و بازیکنان مستعد نیز جذب باشگاه ها می شدند .
وی افزود: در حال حاضر ما در ۶ رده سنی فوتبال پایه برگزار می کنیم. بازیکنان این رده ها نیز در همه باشگاه ها مورد استفاده قرار می گرفتند. بازیکنان مستعد  در رده سنی امید و جوانان نیز شانس حضور در فهرست تیم های لیگ برتری و لیگ دسته اول بزرگسالان را داشتند اما با تغییر  جدیدی که در رده های سنی رخ داده است  شمار زیادی از بازیکنان از رده بازیکن سازی در رده امید و جوانان خارج می شوند که نیاز است برای آنان نیز تصمیماتی اتخاذ گردد تا دوران فوتبالی آنها خیلی کوتاه نشود.
رضا عبدی تاکید کرد:  در نهایت اگر این رده های سنی به قوت خوب باقی بماند  و در صورت مهیا بودن شرایط، مسابقات رده های سنی ۱۸ و ۲۰ سال را نیز به ترتیب اولویت به مسابقات اضافه خواهیم نمود که آن هم شرایط خاص خود را دارد. البته شاید باشگاه ها و هیئت های فوتبال نیز نتوانند این رده های سنی جدید را پشتیبانی کنند و به تعداد کافی عوامل اجرایی و ظرفیت برای برگزاری مسابقات را نداشته باشند. از سویی دیگر قصد برگزاری جلسه ای با دبیر کل محترم فدراسیون فوتبال و کمیته ها و اعضای نظارتی مرتبط و کمیته جوانان هستیم تا در خصوص بررسی مجدد این رده های سنی اتخاذ تصمیم گردد.
مدیر مسابقات فوتبال پایه سازمان لیگ تصریح کرد: در حال حاضر آیا باشگاه های بزرگسال در لیگ برتر، لیگ دسته اول و سایر لیگ ها حاضرند بازیکنان رده های امید و جوانان با تغییرات سنی جدید را انتخاب کنند؟ زیرا  این بازیکنان هم از نظر جثه بدنی و هم از نظر تجربه شرایط حضور در رده سنی بزرگسالان را ندارند و از سویی دیگر وقتی در فصل گذشته باشگاه های لیگ برتر و لیگ دسته اول از بازیکنان رده سنی امید را وارد فهرست خود کردند به این خاطر بود که فصل آینده از این بازیکنان استفاده کنند ولی با تغییر رده های سنی این فرصت به راحتی از دست می رود.
وی افزود: برای تغییر رده های سنی باید هم منافع باشگاه ها و بازیکنان و هم تیم های ملی مد نظر قرار گیرد و همچنین باید به این فکر کرد که با سرمایه گذاری در باشگاه ها می توان هر سال شمار زیادی از بازیکنان در رده های سنی مختلف رشد و پرورش داد که شانس بازی در رده های بزرگسال را پیدا کنند که با انتخاب بازیکنان مستعد تیم های ملی نیز از وجود انها بهره مند می شوند.
مدیر مسابقات فوتبال پایه سازمان لیگ در مورد وضعیت برگزاری رقابت های لیگ های پایه گفت: با توجه به حساسیت مسابقات لیگ های پایه  و اینکه در صدر و قعر جدول تیم های متعددی شانس قهرمانی یا سقوط به رده پایین تر را دارند در تلاش هستیم با هماهنگی با نهادهای ذیصلاح از جمله ستاد ملی مبارزه با کرونا هفته های پایانی رقابت ها را به مدد الهی برگزار کنیم ولی در خصوص سایر رقابت های فوتبال پایه که مقرر شده بود مرحله نهایی آنها به صورت متمرکز برگزار شود متعاقبا تصمیم گیری و اعلام برنامه خواهیم کرد.